En dáárom is duurzame inzetbaarheid belangrijk!

Gilian Doornekamp, Intercedent

8 augustus 2017

Veel organisaties zien tegenwoordig in dat duurzame inzetbaarheid een belangrijk onderwerp is. Voor veel bedrijven is dit zelfs één van de prioriteiten op het gebied van HRM. Daarom zet Manschap een aantal zaken op een rij die het belang onderstrepen van duurzame inzetbaarheid.

1. We moeten met z’n allen langer doorwerken

Tien tot vijftien jaar geleden was het voor veel bedrijven nog mogelijk om een VUT-regeling aan te bieden. Hierdoor maakten veel werkgevers zich minder zorgen over de ontwikkeling van oudere werknemers. Tegenwoordig is de VUT niet meer te betalen en kunnen werknemers na hun 55e niet meer genieten van een vervroegde uittreding. Iedereen moet door tot hun 67e of 68e en werknemers kunnen de laatste 10 jaar van hun carrière niet stil blijven staan in hun ontwikkeling.

2. Organisaties worden platter

In veel bedrijven en organisaties neemt het aantal managementlagen af. Organisaties zijn platter dan in het verleden en daardoor is het lastiger voor professionals om door te stromen naar een managementfunctie. Professionals blijven dus langer in dezelfde functie, maar de eisen aan deze functie veranderen constant door technologische ontwikkelingen en veranderingen in de markt. Jongeren gaan hier makkelijk in mee, maar voor oudere werknemers kan dit een struikelblok worden. Het is dus van groot belang dat werkgevers hierop anticiperen.

Leren en groeien in elke fase van iedere carrière. Zet een stip op de horizon en werk hier samen naartoe.
Leren en groeien in elke fase van iedere carrière. Zet een stip op de horizon en werk hier samen naartoe.

3. Oudere werknemers blijven vaak zitten waar ze zitten

Oudere werknemers blijven graag zitten waar ze zitten en wisselen na hun 50e vaak niet meer van baan. Hoe je het ook wendt of keert, ouderen zijn minder populair op de arbeidsmarkt. Ook al is het mogelijk om van baan te switchen, dan is het voor vijftigplussers moeilijk om hetzelfde te blijven verdienen met dezelfde rechten die ze hebben opgebouwd in hun carrière.

4. Je kunt niet meer je hele leven dezelfde werkzaamheden uitvoeren

Tijden veranderen. Vroeger kon een werknemer zijn hele arbeidsleven teren op dezelfde competenties. Dat is echter al lang geleden. Kennis verouderd tegenwoordig erg snel. Door de continu veranderende technologieën en markten veranderen de werkzaamheden ook in hoog tempo. In sommige gevallen is het daarom zelfs zo dat pas afgestudeerde jongeren meer relevante kennis hebben dan oudere werknemers met jaren ervaring.

Hoe waarborg je de betrokkenheid en productiviteit van je werknemers?

Het is voor iedere organisatie van belang dat werknemers in alle fasen van hun carrière gezond, betrokken en productief zijn. Maar hoe bereik je dat?

Maak ten eerste duidelijk wat je van je werknemers verwacht. Luister op jouw beurt naar de werknemer. Wat is zijn ambitie? Wat wil hij leren? Zet samen een stip op de horizon en bedenk samen hoe je dit gaat bereiken. Geef de werknemer de ondersteuning die hij nodig heeft om zich te kunnen blijven ontwikkelen.

Maak medewerkers bewust van het feit dat hun huidige competenties alleen op dit moment relevant zijn en dat de wereld om hen heen verandert. Wat medewerkers nu kunnen, is over tien jaar misschien irrelevant. Een werknemer (en werkgever) moet blijven leren om relevant te blijven. Hiervoor zijn ze zelf (mede)verantwoordelijk.