Hoe haal ik maximaal rendement uit mijn uitzendkrachten?

Reno Polman, Accountmanager

21 maart 2017

Als het tijdelijk erg druk is, dan kun je ervoor kiezen om flexibel personeel in te huren om de pieken in de productie op te vangen. Tijdelijk personeel is ideaal, maar hoe kun je ervoor zorgen dat ze snel zijn ingewerkt en rendabel functioneren? Manschap zet een aantal tips op een rijtje.

Geef informatie

Voor een uitzendkracht is het fijn als hij zich even kan inlezen in het bedrijf. Het maakt het voor de uitzendkracht makkelijker om te begrijpen in wat voor bedrijf hij gaat werken en wat zijn plek is. Voorzie de medewerker bijvoorbeeld van een werknemershandleiding en een brochure over je bedrijf.

Geef de uitzendkracht een rondleiding

Door de werknemer op zijn eerste werkdag een rondleiding te geven, weet hij de weg in het bedrijf. Laat zien waar kantine is, waar de wc’s zijn, waar de verschillende afdelingen zijn en stel hem of haar voor aan alle collega’s. Op deze manier stel je de uitzendkracht op zijn gemak en voelt hij of zij zich eerder thuis.

Informeer vaste werknemers op voorhand

Informeer de mensen op de werkvloer op voorhand over hun nieuwe, tijdelijke collega. Benadruk dat ze zich collegiaal opstellen. Dit voorkomt ongemakkelijke situaties, wanneer er ineens een nieuwe collega voor de neus van een vaste medewerker staat. Een uitzendkracht kan zich zo niet welkom voelen. Als een flexibele kracht daarentegen het gevoel heeft dat hij/zij onderdeel is van het team, dan zal de uitzendkracht door deze betrokkenheid ook beter presteren.

Afbeelding Manschap technisch uitzendbureau Hoe haal ik maximaal rendement uit mijn uitzendkrachten?

Zorg voor goed gereedschap en PBM’s

Zorg ervoor dat de uitzendkracht compleet wordt uitgerust met al het gereedschap en beschermingsmiddelen die hij/zij nodig heeft. Dit zorgt er natuurlijk voor dat hij zijn werk veilig en efficiënt kan doen en dat hij het gevoel heeft dat hij onderdeel is van het team.

Goed inwerken

Een flexkracht kan sneller zelfstandig werken, als hij/zij eerst met een dag met een ervaren collega heeft meegelopen. Ook is het voor de medewerker makkelijker om zijn of haar collega’s op deze manier te leren kennen.

Geef de uitzendkracht de tijd

Zelfs de beste vakmensen hebben tijd nodig om te wennen aan de nieuwe werkzaamheden en een nieuwe situatie. Wees reëel en geeft de medewerker de tijd die hij of zij nodig heeft om zich aan te passen aan de nieuwe werkgever.

Hoe ga je om met buitenlandse uitzendkrachten?

In het geval van buitenlandse uitzendkrachten komt er nog iets meer bij kijken, namelijk de taalbarrière. Het is van wezenlijk belang dat mensen elkaar goed begrijpen op de werkvloer. Het is met name belangrijk dat werknemers de veiligheidsinstructies goed begrijpen. Zowel de opdrachtgever, als het uitzendbureau zijn allebei verantwoordelijk voor de veiligheid van de uitzendkracht. Beide partijen zijn dus per wet verplicht om hun medewerkers van veiligheidsinstructies te voorzien. Maar hoe kun je deze veiligheidsvoorschriften communiceren, zodat iedereen het begrijpt? Manschap heeft ook daarvoor een aantal tips.

Afbeelding Manschap technisch uitzendbureau Hoe haal ik maximaal rendement uit mijn uitzendkrachten?

Vertaal informatie

Zorg ervoor dat veiligheidsvoorschriften, het personeelshandboek en handleidingen van machines en gereedschap voor handen zijn in de moedertaal van de uitzendkracht. Als je bijvoorbeeld Poolse uitzendkrachten in dienst hebt, zorg er dan voor dat deze informatie naar het Pools wordt vertaald. Manschap kan je hierbij helpen.

Maak een eigen woordenboek

Binnen iedere organisaties bestaan er woorden en uitdrukkingen die op de werkvloer veel gebruikt worden. Manschap raadt aan om deze woorden te vertalen en om er een klein woordenboek van te maken. Dit is handig voor zowel de Nederlandse-, als de buitenlandse uitzendkrachten.

Organiseer een bijeenkomst om instructies te geven

Zijn er meerdere uitzendkrachten van dezelfde nationaliteit in dienst? Overweeg het dan eens om een instructiebijeenkomst te organiseren. Laat hierbij een tolk ondersteuning geven. Op deze manier weet je zeker dat de buitenlandse werknemers de instructies begrijpen.

Gebruik beeld

Gebruik pictogrammen en herkenbare afbeeldingen om een boodschap of waarschuwing te communiceren. Beelden zijn namelijk veel universeler dan woorden, in welke taal dan ook. Het is veel makkelijker voor een werknemer om deze waarschuwingen te herkennen. Uiteraard is het wel belangrijk dat deze beelden worden toegelicht, om een verkeerde interpretatie van bijvoorbeeld een pictogram te voorkomen. Dit zou je terug kunnen laten komen in de veiligheidsvoorschriften of een personeelshandboek.