Manschap & Wiezoloop: blessures? Zó had je ze kunnen voorkomen!

Mirella Watervoort, Accountmanager

19 juni 2017

Afgelopen zaterdag vond de Wiezoloop plaats in het zonnige Wierden. Uiteraard liep ik ook mee namens Manschap, aangezien wij dit jaar één van de hoofdsponsoren zijn. Ik vind hardlopen fantastisch, maar als je fanatiek bent, dan kun je jezelf wel eens voorbij lopen…

Ik loop regelmatig hard, maar toch moest ik het zaterdag opgeven door een blessure. Ik zou dat kunnen wijten aan het feit dat ik de 40 inmiddels ben gepasseerd, maar ik had er waarschijnlijk ook wat meer aan kunnen doen om deze blessure te voorkomen. Daarom heb ik dit blog geschreven met wat tips die ik van een deskundige hardloper heb gekregen.

1. Kies de juiste schoen

Schoenen maken het verschil. Iedereen heeft een andere manier van lopen en daarom heeft iedereen baat bij een ander soort schoen. Land je op je hielen, dan is schokdemping belangrijk en natuurlijk een goede hielstabilisatie. Wanneer je vooral landt op je voorvoet of middenvoet, dan vangen je voeten zelf de stappen al erg goed op en is demping van de schoen minder belangrijk. Het trainen van de spieren in je voet is dan echter wel extra belangrijk. Hoe dan ook, vervang je schoenen na iedere 1500 kilometer (ongeveer)!

2. Warming up

Start een evenement als de Wiezoloop nooit met koude spieren. Zorg ervoor dat je voor de start vijf tot tien minuten warmloopt. Over stretchen zijn de meningen verdeeld. De één zegt dat stretchen alleen achteraf zinvol is, de ander beweert dat stretchen voor aanvang het best is en sommigen vinden dat stretchen nooit zinvol is. Doe dus wat voor jou het beste werkt!

Namens Manschap liepen deze toppers mee tijdens de Wiezoloop!
Namens Manschap liepen deze toppers mee tijdens de Wiezoloop!

3. Train je spieren

Als je traint voor een wedstrijd als de Wiezoloop, betekent dit niet dat je alleen een paar keer per week een rondje moet rennen. Het is ook belangrijk om de spieren in je bovenbenen, kuiten, enkels en voeten te trainen, omdat deze iedere stap moeten opvangen. Ook is het belangrijk om de spieren in je bovenlichaam te trainen.

4. Werk aan je houding

Je houding is erg belangrijk. Een verkeerde houding of manier van lopen kunnen klachten veroorzaken. Als je te grote passen maakt, land je harder op je hiel en dit kan tot blessures leiden. Ook als je te ver naar voren of achteren ‘leunt’ tijdens het hardlopen, kan dit nadelige gevolgen hebben voor je lichaam.

5. Rust

Rusten is net zo belangrijk als trainen. Je spieren hebben na iedere training of wedstrijd de tijd nodig om te kunnen herstellen. Bij te weinig rust word je gevoelig voor blessures, omdat je spieren dan eigenlijk constant in een staat van vermoeidheid verkeren. Neem dus de tijd om te herstellen na iedere training!